کد مطلب:122448 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

عمر، قاسم و عبدالله
اما عمر، قاسم و عبدالله كه مادرانشان در اول فصل معرفی شدند. این سه فرزند امام حسن (ع) در كربلا حضور داشتند و به گفته ی شیخ مفید هر سه در كربلا شهید شدند. لازم به ذكر است كه غیر از این چهار برادر، یعنی حسن مثنی و عمر و قاسم و عبدالله، در كتب مقاتل از كسانی به عنوان فرزندان امام حسن كه در كربلا حضور داشتند نام برده شده و گفته شده آنها ابوبكر، عبدالله، اصغر و احمد بودند و در شجاعت احمد گفته اند كه در نبرد با لشكر یزید هفتاد نفر را به



[ صفحه 147]



جهنم فرستاد.

اما درباره ی عبدالرحمان بن حسن گفته شده كه او همراه عموی خود به حج سفر كرد و در منزل «ابوا» زندگی را بدرود گفت.

اما حسین بن حسن، گرچه او دارای فضیلت و شرافت است ولی درباره ی او ذكری و حدیثی نیامده، جز اینكه او ملقب به اثرم است و اثرم كسی را گویند كه دندان جلو او از بالا افتاده یا یكی از چهار دندان جلو او شكسته باشد.

اما طلحة بن حسن كه مردی بزرگوار بود و به وجود و سخا شهرت داشت، به طوری كه او را طلحة الجود می گفتند و شخصی باعزت و بزرگوار بود.

اما دوازده نفر پسران امام حسن (ع) بودند كه به اجمال ذكر شد.

اما از دختران امام حسن (ع) چند تن را كه شوهر كرده اند نام می بریم. نخستین، ام حسن كه با زید از یك مادر بود و با عبدالله زبیر العوام ازدواج كرد و بعد از كشته شدن او در مكه به دست حجاج بن یوسف - كه در روز سوم جمادی الآخر سال 73 هجری در داخل مسجدالحرام اتفاق افتاد و در آن روز عبدالله هفتاد و سه سال داشت [1] - برادرش زید بن حسن او را به مدینه آورد.

دختر دوم امام حسن (ع) عبدالله است كه در میان دختران امام در جلالت شأن ممتاز بود. او همسر امام زین العابدین (ع) بود و از آن حضرت چهار پسر آورد: امام محمد باقر (ع)، حسن، حسین، عبیدالله باهر، و جلالت شأن این بانو خواهد آمد.

دختر سوم امام حسن، ام سلمه است. به گفته ی بعضی از علما به نكاح عمر بن زین العابدین (ع) درآمد.

دختر چهارم رقیه است كه او با عمر بن منذر بن زبیر العوام ازدواج كرد. بقیه ی دختران امام حسن از ازدواجشان در تاریخ سخنی به میان نیامده.


[1] كامل، ج 4، ص 356.